Solrosmuffins


Solrosmuffins
12 st
* 140 g vitt mjöl
* 1 msk bakpulver
* 115 g mjukt ljust farinsocker
* 140 g havregryn
* 100 g sultanrussin
* 125 g solroskärnor
* 2 medelstora ägg
* 2½ dl lättmjölk
* 6 msk rapsolja
* 1 tsk vaniljextrakt

1. Sätt ugnen på 200'C. Ställ ut 12 pappersformar på en plåt. Blanda samman mjölet
och bakpulvret i en stor bunke. Rör i sockret, havregrynen, russinen och 100 g av solroskärnorna.

2. Vispa ihop äggen lätt i en stor tillbringare eller skål och tillsätt sedan mjölken, oljan och
vaniljextraktet. Gör en fördjupning mitt i de torra ingredienserna och häll i äggblandningen.
Rör om försiktigt tills allt blandats, men rör inte för länge.

3. Fördela smeten i pappersformarna. Strö återstoden av solroskärnorna över muffinsarna.
Grädda dem i den förvärmda ugnen i ca 20 min tills de har höjt sig ordentligt, är
gyllenbruna och känns fasta.

4. Låt muffinsarna vila sig i 5 min på plåten. Servera dem sedan varma eller lägg över dem
på ett galler och låt kallna.

Kommentarer
Postat av: cecilia

Hej, jag ska flytta till london den 27e augusti :) vart ska du bo någonstans?



/cecilia

2010-08-11 @ 22:35:10
URL: http://londonbaby.devote.se
Postat av: linnéa

svar: Eller hur! Jag är så gaaaaalet taggad! :D

2010-08-11 @ 22:48:35
URL: http://liyah.devote.se
Postat av: Elin

Hej Bonne 2! Kommer du hit snart? ;)

2010-08-12 @ 11:14:28
URL: http://londonbyelin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0