Ibland undrar man vad man har gjort för fel i livet när man på äldre dagar blir dement eller svårt sjuk

Idag åkte min mor och jag in till mormor och hälsade på. Jag blir lika ledsen varje gång jag har varit där. Det är så sorgligt. Det är så orättvist att hon har blivit så dement och förvirrad. Jag minns den mormor jag hade när hon och morfar bodde på Vilbergen i Norrköping. Hur vi spelade rödskägg om kvällarna, varje fredag vi kom upp firade vi med pizza eller mcdonalds, vi gick på stan, i domino, spiralen och linden och så letade vi upp ett mysigt fik någonstans. Vi brukade gå ner till Vilbergen centrum och handla och Angelika och jag fick alltid en ask ZigZag när vi var där.

Det är så hemskt att en människa ska glömma i stort sett hela sitt liv. Inte komma ihåg att ens förädrar eller man är döda utan ständigt behöva påminnas om detta när man träffas. Hon frågar efter dem och då måste man ju berätta. Igen och igen. Usch, det är så hemskt. Så otroligt sorgligt. Jag önskar att det var något man kunde göra för att hindra demens från att bryta ut hos äldre människor. Demens är nog enligt mig det värsta man kan drabbas av. Tänk dig själv att glömma bort nästan hela ditt liv och allt som skett i det.

Kommentarer
Postat av: Emelie

det är inte rättvist, det är hemskt sorgligt :( <33

2010-10-10 @ 11:27:03
URL: http://lettersfromlondon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0